söndag 23 februari 2014

Att bjuda er på "the muffinsrecept".

Hej fina ni!

Den här helgen har jag verkligen tagit det lugnt 
och försökt mota bort en annalkande förkylning.
Lite solsken har vi också haft, så vi har varit utomhus
och andats frisk kylig luft, sorterat och städat i verkstaden, 
städat upp en massa grenar från gräsmattan, njutit av hur solen värmt kinderna 
och diskuterat när det kan vara dags att såga ner lite träd.

Ni är flera stycken som frågat om receptet på de muffins jag brukar göra. 
Så idag när jag faktiskt stod och gjorde en sats,
denna gången med smakerna banan och choklad,
kom jag på att jag borde kika in och delge er det:)






Muffins

100 gram smör
2 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Valfritt smaksättning:
  till exempel skalet från 1 st citron och blåbär



Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, 
och 200 grader varmluft om du vill göra små muffins 
(i vanlig ugn kan du höja temperaturen med 20- 25 grader). 
 Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. 
Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. 
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. 
 Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. 
Varva muffinssmeten med t.ex bär i formarna, fyll dem till 2/3.  
Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små muffins.


Det här är det så kallade grundreceptet, som egentligen är Leilas (se här), men som jag kommit fram till är det absolut bästa:) Sen brukar jag experimentera och prova nya smaker och fyllningar. Bland annat har jag, förutom de jättegoda blåbärsmuffinsen, provat: 
att tillsätta 3 msk kakao och hackade bitar av mörk choklad (Lindt's) med mintsmak, 
att tillsätta småbitar skalat äpple och kryddorna kanel och kardemumma,
att tillsätta 2 mosade bananer och 75 gram hackad mörk choklad,
att tillsätta rabarberbitar eller lite olika bär t.ex hallon, jordgubbar, etc.
Allihop har blivit jättegoda:)











Så jag hoppas att ni får en trevlig söndagskväll,
själv känns det lite extra bra just ikväll eftersom jag är ledig imorgon;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar