måndag 1 december 2014

Recept: Saffran- & chokladcookies.


Jag anser inte att jag är speciellt duktig på att baka.
Jag tycker det är kul ibland,
och jag skulle vilja påstå att av de flesta recept som jag testar
blir ungefär hälften väldigt bra och den andra hälften katastrof.

Men dessa cookies alltså!
H e r r e g u d.
Så ofantligt goda.
Trots att jag knåpat ihop receptet själv (!)
så måste ni helt enkelt bara testa:)





Saffran- och chokladcookies.


Sätt ugnen på 175 grader.
Rör 200 g rumstempererat smör och 2 dl socker poröst i en skål.
Blanda ner 2 msk vaniljsocker, 2 msk ljus sirap, 2 tsk bakpulver & en påse (0,5 g) saffran.
Tillsätt 4,5-5 dl mjöl & sist ca 175 g finhackad mörk choklad.
Blanda allt så att det blir som en grynig massa.
Arbeta sedan ihop det till en deg med hjälp av händerna.
Dela degen till ca 20 stycken lika stora bitar.
Rulla sedan varje bit till en boll och platta ut på en bakplåtspappersbeklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.


















Så om ni gillar saffran och choklad,
så lovar jag att ni inte kommer till att bli besvikna.



Trevlig kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar