måndag 12 augusti 2013

Före och efter, husets entré.


Hej allihop!

Vi fortsätter på temat trädgård (det är ju som sagt var där det hänt mest denna sommaren 
och därför jag inte har haft tid att kika in till er)
och idag tänkte jag visa vad som hänt med husets entré.
Vi har ju, som A brukar säga, ett väldigt konstigt planerat hus, som liksom bara byggts till lite där det behövts och funnits plats, och sen på något sätt har man försökt få detta i harmoni.
Inte det lättaste. 
Men något som ökat känslan av att husets olika tillbyggnader hänger ihop och är en enhet, 
är att husgrunden (nästan överallt) nu ser likadan ut, tillfixad och målad,
samt att vi lagt kantsten och singel/grus runtom hela huset och trädäcket.

Till entrén.


Före:
En väldigt väl dold entré, som faktiskt var ganska lätt att missa. 

 
 
Efter:

 
 En något mer synlig entré, då det lagts några plattor till (på detta hållet), 
en ny (och mycket stabilare) trappa har byggts av A & J,
 kantsten och singel/grus har lagts på samma sätt som runtom hela huset 
och den fina syrénhäcken har minskats ner radikalt.
 Där de tre stora stenarna ligger just nu, 
är tanken att vi ska ha en liten söt vit bänk. 
Det är så härlig morgonsol där, och jättemysig utsikt över fälten,
så att kunna gå ut där och sätta sig med sin thékopp eller youghurtskål på morgonen 
känns som en bra grej:)




Den så kallade "klätterställningen" till den vita clematisen har jag gjort själv
genom att klippa till armenringsjärn och sedan fäst ihop med det med ståltråd. 
Och som pappa sa när han såg det, 
så hade det ju självklart varit stadigare om man svetsat ihop det,
men vi är inga svetsägare och jag tycker att det funkar bra så här.
Om man fäster ihop det på många ställen så blir det faktiskt stadigt ändå
och sen behövs det ändå grävas ner en ganska bra bit. 
I zinkhinken bredvid (som jag fått av mormor och morfar, tack igen!) har jag planterat 
en "hot chocolate", även kallad chokladblomma, en jordgubbsplanta som blivit över 
och det där gråa hängande som sprider sig som bara den 
(glömt bort namnet! Någon som vet?).
Ser ni att vi även har gömt en solcellslampa i gruset?
(denna typen kommer från Ikea - ett av de bästa belysningsfynden jag gjort ever) 
Den lyser upp armeringsjärnet väldigt fint på kvällen:) 



Före: 
 

Ser ni den hemska granen? Isch. Från denna vinkeln kan man ana att den faktiskt "stal" mycket ljus som annars skulle komma in i hallen och även till viss del köket. 



Efter:

Inte riktigt samma vinkel här, men jag tror att ni kanske kan föreställa er att det nu blev mycket luftigare och att dörren syns betydligt bättre från detta hållet också.
Även här har jag gjort ett nästan likadant "armeringsjärnstorn", fast detta är fyrkantigt, 
istället för det trekantiga på andra sidan om entrén.  




Fat/Blekingeplantan, dekorationsklot/Claes Ohlsson.


Ett element som verkligen saknats i vår trädgård är vatten.
Och då varken jag eller A har något större intresse att sköta en damm,
så löste jag det genom att helt enkelt bara sätta dit ett fat som jag fyllde på med vatten 
och lade i de snart utblommade liljorna.
Och vips! Där har vi vattnet som saknades;)




 

Och allvarligt talat, vilken trädgård är en komplett trädgård utan några sådana här? 
Kärt barn har många namn, men jag kallar den helt enkelt för "hosta",
det riktiga växtnamnet är annars blomsterfunkia eller mer specifikt: hosta fortunei 'Francee'.









Här ser ni hur stenläggningen runt hela huset ser ut:)
Tusen tack till världens bästa mamma & pappa 
för hjälpen med det senast ni var och hälsade på!



Ha en fin måndagskväll allihop! :)
Här ska det kureras, då min mage fortfarande inte mår bra. 
A mår ganska bra nu, 
men min mage vill bestämt inte ännu behålla det jag försöker stoppa i mig..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar